29 augusti 2012

Kristna som förföljs

I morse när jag läste DAGEN greps jag av medlidande:

http://www.dagen.se/nyheter/pakistans-kristna-flyr-in-i-skogen-av-radsla/

Dessa människor som är en minoritet och marginaliserade i Pakistan är våra syskon. Och … de lever under mycket förtryck och förföljelse. Många muslimer lider också i detta land eftersom det finns mycket hot och rädsla i samhället.

Jag samtalade idag med Patras S, som är pastor i Rawalpindi. Han berättade för mig om orättvisor som pågår just nu och han bad mig uppmuntra till förbön. En 11 års kristen flicka är också fängslad.

Idag fick jag ett mail från Peter P. Han berättar om att de skall starta en böneplats i Örebro som de kallar: Ett Med Dem - en mötesplats i bön för den förföljda kyrkan.

Idag kunde vi sända 30 000 kr till ett 6 månaders projekt i Tent Colony. Detta skall hjälpa fattiga familjerna att prioritera och ge skolgång för barnen där, trots alla hot och elände. Jag och Anders H. besökte dem i oktober i fjol. Vi berördes djupt av hur dåligt människor kan bo och leva. Men de ville ha råd och hjälp för att kunna komma ur denna fattigdoms fälla. Så vi såg ljus mitt i mörkret. 

Jag lägger på några bilder från oktober 2011.



Jag planerar besöka Pakistan i oktober. Jag förväntar mig steg framåt för dessa människor. Ingvar