26 december 2012

Va & ha herdar/ledare

Trevligt att va tillsammans som familj. Vi saknar Tabitha, Sophie, Beatrice och Benjamin. I morgon börjar Ruth med familj (och Richard en kompis till Niklas) sin återresa till Sverige, men Anna och jag stannar kvar några dagar till här i Mondulkiri.

Herdar och Jul hör ihop. Det är bra att få tid under Julen och Nyår att tänka efter, höra visdomsord från andra människor och från Gud. Mondulkiri är en bra plats för detta.
                                     
”…sade Herdarna till varandra….”

Vi är alla herdar på olika områden och olika sätt för varandra. Ibland kanske vi inte förstår att det finns andra som ser upp till oss och på olika sätt hänger efter. Jeremia 3:15 blev levande för mig … häromdagen.

”Jag vill ge er herdar efter mitt hjärta,
och de skall föra er i bet med förstånd och insikt.”

Första tanken blev: "Gud ge mig denna typ av herdar/ledare som har Guds hjärta och för mig i bet med förstånd och insikt". Och visst gäller Guds löfte för mig. Jag kan få en sådan herde/ledare över mig. Men så förstod jag att många andra har samma bön. Gud vill infria sitt löfte till dem genom att jag ställer upp som en herde/ledare efter Guds hjärta och för dem i bet med förstånd och insikt.

Herdarna vände tillbaka den första julen efter att de mött Jesus och jag är helt säker på att de blev herdar efter Jesu hjärta.

Va spännande med Guds löften. De innebär både:

Jag till andra. Jag blir ledare efter Guds Hjärta och jag för andra i bet med insikt och förstånd.
Andra till mig. Andra blir ledare efter Guds Hjärta och de för mig i bet med insikt och förstånd.
Julbudskapet är så rikt så vi behöver hela livet på oss att förstå (endel av) det. Ingvar