09 september 2017

Gudsmöten för mig ... och mina medmänniskor.

Just nu finns det i TV, radion, tidningar och på nätet många dåliga nyheter. Vad händer i vår värld? Samtidigt finns det också i vår värld helt underbara Goda Nyheter. Ser vi dem?

Morgondagens kyrkotext i Sverige är: Medmänniskan.

Den sista tiden har det klingat i Anna och mig behovet här i Ubon-Pakse att vi och andra får Gudsmöten. I denna del av världen kan man ha en intellektuell tro. Tro på Bibeln och på Gud som bibeln beskriver honom, kan vara logisk. Ja helt enkelt bästa valet. Många inser att man behöver Guds hjälp att klara sig mot allt det onda. Många är fulla av fruktan för alla onda andar.

En Thai kvinna berättade: Förr kunde jag inte gå förbi ett avguda altare utan att be till andarna där.  Så blev jag kristen och då kunde jag inte gå förbi altaret utan att be andarna om ursäkt att jag inte tillbad dem. "Utsäkta mig, jag är nu kristen och kan inte tillbe er”.

Hon är nu en mycket frimodig evangelist. 

Det är bara ett Gudsmöte som ger en tro som bär. Som ger ljus nog i en mörk värld.

Ta emot Jesaja 60:1-3 
1. Stå upp, var ljus, ty ditt ljus kommer, och Herrens härlighet går upp över dig. 

2  Se, mörker skall övertäcka jorden och töcken folken, men över dig skall Herren gå upp, hans härlighet skall uppenbaras över dig. 
3  Hednafolk skall vandra i ditt ljus och kungar i glansen som går upp över dig. 

Guds ord är levande för dig och mig. Och .... för våra medmänniskor. De kan som du och jag också få ett fantastiskt genomgripande Gudsmöte.

Ha en underbar söndag med ett välsignat ljust Gudsmöte. Och vi förväntar oss att våra medmänniskor i morgon också skall få Gudsmöten, som bär i dåliga tider. 

Ingvar