03 november 2020

Många viktiga småsaker.

Sedan jag kom tillbaka hit till Ubon-Pakse har dessa ord ringt starkt i mig:

Många viktiga småsaker, från Gud själv till andra, via våra öppna hjärtan.

Bibel ser aldrig ner på det lilla, på det svaga, på det som är ringa. Aldrig ner på de fattiga eller de som misslyckts. Gud verkar innifrån och ger mod, inspiration och krafter. Jag hörde en rörande sann berättelse som hände förra veckan. 

Khun Lek, en kvinna som jobbar med oss kom i förra veckan till en flicka i riskzonen. Pappan bodde inte hemma, mamma hade övergett henne och mormor tjatade ständigt på henne att sluta skolan. Tjejen kände sig totalt värdelös så hon slutade skolan för 3 dagar sedan. När Lek frågade henne mer var hon hård och stängt sitt hjärta. Hon sa: Jag behöver ingen hjälp. Jag kan klara mig själv.

När Khun Lek hörde detta kände hon igen sig, för några år sedan. Lek började ”stå i gapet” = be ord om föråtelse. Ord av helande som hon själv upplevt.

Når tjejen hörde dessa ord av förlåtelse började hon gråta och hennes hjärta blev mjukt. Hon tog emot läkande ord och bestämde sig för att fortsätta skolan.                                                                                                                                                                               

                             


Viktiga levande erfarenheter man själv upplevt hjälper också andra.

Vi jobbar nu på att själva va innovativa och kreativa med bakning och trädgården. Vi har nu sått flera olika grönsaker och blommor. Nu börjar alla frö växa och vi ser många viktiga småsaker framför våra ögon. Desa kommer att växa och ge mycket frukt. Också i människors liv.

Det lilla är viktigt. Det växer. 
Ingvar(Fred)