18 februari 2021

Var landar mina ord?

Den sista tiden har frågan ringt i mig: "De ord jag skapar – var landar de?" Ett är säkert: De blir frö i någon annans åker. Som i sin tur sår frö i andras åkrar. Detta är inget heltäckande bibelstudie, men 

                       har 3 viktiga delar: 

Vem uttalar dem? Hur tas de emot? De kommer i sin tur att talas ut till andra.

Guds församlingen är en underbar plats för Guds Ord. Där flödar evangelium = de goda nyheterna fritt. Jag, plus många, stortrivs i församlingsgemenskapen. Vi inser att vi behöver varandra för att må bra. Och nu när kyrkan (= vår andliga ”restaurang”)  mer eller mindre på många platser är stängd, vad händer? Är man lite rädd av sig, är det lätt att låsa inne sig i sin egna lilla värld.

I morse fick jag en hälsning från en missionärskollega som Anna och jag skrev ett brev till 1991. Detta brevet sa de ligger fortfarande efter 30 år kvar i deras bibel. Vi kommer inte ihåg vad vi skrev till dem. Hoppas det var i harmoni med Guds Levande Ord.

                                              

3 huvudtyper av Ord är:

  • Ord som föder fruktan och river ner. Ord som snurra runt mer eller mindre fritt i vår inre värld skapar lätt många tunga tankar och även ovänner i vår tankevärld. När vi väl möter dem förstår vi att detta var ju bara inbillning.
  • Ord som är tomt prat. Pratkvarnar kan babbla på utan att orden fastnar i oss. Kalla fakta är ord som är rätt och ger bra kunskap, men som inte ger oss liv eller inspiration.
  • Ord som skapar liv, ger uppmuntran och bygger upp. Det är Guds Ord som ger oss god mat till Ande, Själ och även till Kroppen.

My Learning Experiences (= mitt vittnesbörd) är att vår vandring med Gud ger en andlig auktoritet. När "de äldste" talar, då lyssnar man mer. Jag kan lyssna på alla människor hjärta-till-hjärta, men jag måste erkänna att när äldre talar förväntar jag mig ... något mer. Jag lyssnar inte bara för att kunna komma in med ett bättre inlägg i debatten. Nej jag lyssnar för jag själv behöver andlig mat och få del av deras visdom.

Så idag skriver jag denna blogg från djupet av mitt hjärta. Jag vill dela det Levande Ordet som ger Liv och inspiration. Som har en enormt positiv smittspridning till människor som kämpar. Guds ord lyfter.  

 Hur andra tar emot det och ger det vidare till andra, vet vi först inget om. Men så småningom växer också dessa frön upp och blir synliga.  

Ät massa god Guds mat idag. Tala ut den till andra och …. andra kommer att bli styrkta och i sin tur ge välsignelsen vidare till människor i kris.

Så var landar mina ord? Jo hemma i min närmiljö men även i detta pionjär-arbets-fält, i människor som lever i mörkret. Som i sin tur skall tala ut de goda nyheterna  till andra som .......

Ingvar (Fred)