28 maj 2021

Överge oss inte .... i nödens stund.



Vi har som missionärer varit med om många katastrofer, som skakat missionsfältet hårt. Första tanken man alltid får är: Måste vi nu lämna och åka hem?

Men efter lite eftertanke och förbön har vi alltid kommit fram till: Det är ju nu som vi behövs bäst. I alla katastrofer drabbas de svaga, fattiga och barn/ tonåringarna mest.

Nu under denna pandemin kämpar folk här i Ubon-Pakse mycket hårt. Många är nu modfällda och om vi nu båda lämnar samtidigt, skulle detta påverka arbetet mycket negativt. Vi vill inte de skall känna att vi överger dem i nödens stund. 

Därför valde vi 2020 att bara jag åkte till Sverige på sensommaren-hösten. Och nu 2021 har vi beslutat att Anna är i Sverige 17 juni - 7 sept. Om jag kan, kommer jag efter i sept-okt.

Tack ni som är med i det vanliga arbetet, men också i detta extra med "Barn i Kris". Vi ger extra mat och aktiviteter för barn och tonåringar, varje vecka. Och de är överlyckliga.

=========================

Idag besökte jag en medlem. Jag fick frågan: Skall man ta vaccinet även det  kinesiska Sinovac?

Vi samtalade en stund över olika krafter som nu härja mer än vanligt; fruktan, modlöshet, isolering, förvirring och maktkamp.

Vi kom fram till: Att när vi har pengar får de inte bli vår främste Herre och beskyddare. Jesus är vår Herre och beskyddare Nr 1. även om vi ha pengar.

Att när vi får covid-19 sprutan är inte den vår främste Herre och beskyddare.  Jesus är vår Herre och Beskyddare Nr 1. även om vi fått vaccin.

Ingvar (Fred)