11 juli 2023

Uppmuntrande konferenser

Nu i sommartid pågår många uppmuntrande konferenser. Endel drar folk med mer häftiga, härliga och fantastiska möten. Man blir mer som en åskådare över allt underbart som händer.

Endel konferenser har mer vanliga sånger och det grundläggande Bibliska budskapet. Men fullt av andens liv.    

En stor komponent är att man blir uppmuntrad av att tillhöra en större helhet. "Celebration together" och "Belonging" till Guds rike --- lyfter. Samfundstillhörighet spelar en mindre roll. Nu gäller en andlig och livgivande Guds kropp tillhörighet. 

"Jag längtar efter att få träffa er och dela med mig av någon andlig gåva åt er så att ni blir styrktaalltså att vi tillsammans ska få hämta uppmuntran ur vår gemensamma tro, er och min" Rom 1:11-12.

Sången: "Som när ett barn kommer hem om kvällen, så var det för mig att komma till Gud" kan inte översättas och sjungas i Isaan-Pakse. Hemmet är ingen positiv bild som hjälper Thai och Laos folket att uppleva Guds värme och befrielse. Hemmet är oftast mer ett trångt krigsfält. Där finns mycket kamp om vem som skall fixa pengar. 

Men vi upplever mer: "Som när ett barn kommer till kyrkan, till Child Safe, till Ubon Music Cafe +++ så var det för mig att komma till Gud." 

Vi blir en öppen och harmonisk plats där Nåden möter Nöden och vi alla duger. 

Ha en bra vecka. Ingvar (Fred)