13 september 2008

Den stora släkten.

Som missionär missar man tyvärr många släktkalas i Sverige. Idag är det släktträff i Vänersborg när Bertil Jöngren fyller 80 år.

Men, jag har idag blivit bjuden på ett 81 års kalas här på Taiwan. Det var Pastor Peter Chiews mamma som firades. När missionär Ella Thuresson arbetade här ledde hon henne till Kristus och nu är största delen av hennes släkt kristna. Genom ett E-mail från missionär Eva Larsson hade jag en hälsade från Ella till Peters Mamma. Alla visade de stor tacksamhet för vad svenska missionärer gjort för dem under åren. Jag kände mig hemma i denna syskon-i-tron-släkt-träffen och att få representera missionen där församlingar vuxit fram är en ära.

Det intressanta är att det var 80 års kalas för Bertil i Vänerborg och 81 årskalas för Pastor Peters mamma här på Taiwan, men de är födda samma år. Orsaken till detta är att man kan räkna på 2 sätt: Att efter 12 månader fylla 1 år eller att efter 12 månader fira sin 2:a födelsedag. Då blir det det ju ett års skillnad hela livet. Även om jag trivdes bra idag med Pastor Peters släktingar här på Taiwan, så måste jag va ärlig att erkänna att jag saknade min egen släkt i Sverige. Men att ha släkt ock vänner vart man än kommer - det är fantastiskt. Ingvar