16 september 2012

Blir det inte bara bråk?

Jag läste i DAGEN att Joachim E. i Borlänge menar: Här i Borlänge finns det nästan inga ateister. Min upplevelse här i Asien är att de flesta anser: Om man är ateist, så är man inte riktigt hundra däruppe. Att ha en tro är naturligt och i högsta grad relevant. Logiskt sett är det lättare att bevisa att det finns en Gud än att bevisa att det inte finns en Gud.

Men frågan är: Vad tror jag på? Hur lever jag ut min tro? Hur respekterar jag andra? Och Hur relaterar jag till andra?

Vi bodde 12 år i stadsdelen Mohammedpur i Dhaka, Bangladesh och hade många vänner som var muslimer, samtidigt som vi planterade en kyrka i den stadsdelen och många i andra delar av Bangladesh. Jag har ofta fått frågan: "Blev det inte bråk mellan er och muslimerna"? Mitt svar är Nej. Men det fanns svårigheter och problem, även förföljelse pga att vi inte gick med på korrumption. Fridens Gud hjälpte oss att lösa dem. Och Guds församling växte, och växer vidare.

Om man tittar på nyheterna nu kan man bli rädd. Så mycket bråk i Muslimvärlden. Hur skall det gå? Min personliga upplevelse är:

a) En Levande äkta tro på Jesus respekteras. Den bär och man får som Jesus: ”….. välbehag inför Gud och människor. Jag respekterar dem. Det innebär inte att jag måste urvattna min egen tro. Tvärtom. Den kan vara 100% äkta.

b) Jag kan relatera till alla, på olika nivåer. Vi är alla människor. Medmänsklighet fungerar över religionsgränser.

Jag har upptäckt 2 viktiga saker som hjälper mig att leva ut en levande tro, relatera och respektera ”andra folk”:

1) Bli en del av den lokala nationella Kristna kyrkan på orten där jag bor. Anna och jag kom just hem från förmiddags gudstjänsten i en Thai kyrka. Mer och mer märker jag hur en äkta Hjärta-till-Hjärta gemenskap med de lokala i kyrka och i samhälle ….... beskyddar mig från mycket ont.

a) Börjar det bli hett om öronen har jag sett en utomordentligt bra medicin. Be. Även frågar jag andra ibland: "Får jag be för dig". Och så välsignar jag dem.

Wooow det är krut i att välsigna … även våra ovänner. Och då kan vi leva tillsammans.

Ingvar

PS: Vi får nu be att det blir en extra stor portion Guds kärlek i Muslimvärlden.