30 september 2012

Idag skulle pappa Sven fyllt 91 år.

Idag skulle Sven fyllt 91 år!  
När pappa Sven gick bort i nov 1967 var han 46 år gammal. Vi barn var 18,15 och 11 år.  
Jag har vårdat många 90 åringar och har ofta tänkt att han skulle fortfarande kunnat vara ibland oss. Han rycktes bort mitt i livet. Från hustru och barn och barnbarn han aldrig hann se. Han hade drömmar för sina flickor, för vad de skulle bli i livet. Han var en oerhört livsglad och positiv människa. Vi döttrar såg alltid fram emot när han kom hem från sjön. 

Denna gången kom han inte. Men det blev som det andra mötet med Gud för mig, som har kommit att påverka hela mitt liv.
Jag minns när nyheterna nådde oss. Mitt i kaoset gick jag upp på min rum och stängde  dörren om mig och böjde knä vid min säng. Plötsligt känner jag som om jag var omsluten av trygga varma  armar och jag hörde så tydligt som om Gud hade stått vid min säng:’’ Du behöver inte vara rädd mitt barn, jag är din Far och jag är med dig och kommer aldrig att lämna dig. Var inte rädd. ‘’
Många stormar har man varit med om sedan dess. Men den sanningen ligger som en grund och ett starkt fäste i mitt liv. Vi möter våra förluster i livet men de finns en grundläggande trygghet som ingen kan ta ifrån oss. Att Gud är vår Far och att Han aldrig lämnar oss. Han själv viskar till oss djupt där inne i hjärtat genom sin Ande: VAR INTE RÄDD! JAG ÄR MED DIG!
"Jag skall inte lämna er faderlösa, jag skall komma till er"
Kram Anna