27 september 2012

Också motvind kan "tända" oss!

Tillsammans med 375 pastorer och ledare från hela Thailand har jag deltagit i Församlings Planterings samlingar i Bangkok. 20-30 tal var missionärer. Mottot är:

Jag uppskattade verkligen att lära känna många helt underbara, duktiga och präktiga kristna människor. Samtidigt ser jag mer och mer 2 typer av målsättningar och tankar för församlingstillväxt, också här i Asien:

a) Vi har bättre medlemmar och bättre verksamhet i kyrkan så folk kommer till oss.
b) Vi är en CPM = Församlings Planterings Rörelse mitt i samhället. Vi når ut till andra, som når ut till andra, som når ut till andra osv.

Jag trivs i härliga samlingar i en stor ”perfekt” kyrka, men när det gäller en snabbare församlingsplantering, tror jag till 100% att det bästa sättet att se Guds Rike växa är, först och främst, med församlingsplanterare (Nationella Pionjärarbetare) som går ut och … blir en del av samhället.

Ibland tänds vi p.g.a. medvind. Ibland p.g.a. motvind. Jag var glad att jag deltog i dessa samlingar, även om pionjärandan inte var så tongivande som jag hade hoppats. Jag återvände hem till Chiang Mai mer "tänd" på CPM (Församlings planterings rörelse) än när jag åkte.

Och förresten, a) och b) behöver ju inte (i rätta proportioner) utesluta varandra. Ingvar