14 april 2013

Mission & Den Gode Herden hör ihop

Mission och Den Gode Herden hör ihop. Psalm 23 och andra ”herdetexter” är viktiga för oss och andra i missionsarbetet. Vi är i Guds Rikets tjänst och Jesus är vår Gode Herde som går före oss utlänningar, men lika mycket går före de nationella. 

Han har varit min gode herde igenom goda tider och genom tuffa tider. Han har lett mig personligen igenom.
Som missionär har jag ständigt sett att Han också är den Gode Herden för andra i Asien oavsett deras bakgrund och livssituation.

Att ha sett dessa båda verkligheter är inspirerande.


Idag denna söndag 130414 (när kyrkoårets texter handlar om den gode Herden) kan Hans herdeskap fungera lika bra i vilken situation jag än är i just nu. Han är min gode Herde  Och han har kapacitet att förbli vår Gode Herde även i morgon. Ja hela livet.
Det intressanta är att JESUS Den Gode Herden hjälper mig att vara:

a) Ett får som behöver den Gode herden
b) En herde för andra får.
c) och då kan jag samtidigt utrusta andra herdar som har får.
Hur dessa 3 delar fungerar samtidigt i harmoni är svårt att förklara, men det spännande är att det fungerar i verkligheten. Ja, när Han får va vår Gode Herde.

Och då växer Guds Rike och Jesus vår Gode Herde för oss alla framåt. Ingvar