22 oktober 2016

Dag 3,4 Retreat för Pakse vänner, och om Art vår nya medarbetare i CSC

Vi har precis avslutat 2 dagar med ett 20 tal vänner som arbetar i Pakse/Laos. Vi hade förmånen att få undervisa om ’’ Life in its fullness’’. De hade beslutat  temat. Vi hade vår super duktiga översättare Nittaya till hjälp och Jom & Art ledde lovsången.  När Art slutade med sin ny-skrivna sång om att det är Gud härlighet som gör oss verkligen fria, i Ditt ansiktes ljus bryts alla bojor och mökret flyr.... så var knappast något öga torrt.


Jag hade en stund med Art efter och frågade hur han trivs med att jobba med Child Safe Community  och hur det går för honom att använda musiken för att nå barnens hjärtan?

Musiken och sången och dansen är en viktig del i kulturen här i Isaan.  Art har bara jobbat med barnprojektet en månad på prov och vi känner att det är pusselbiten som fattats och vi väntat på.  Vi har sett att budskapet om barns trygghet och värde går djupare ner i folksjälen om det kan förstärkas med musiken och sången. Art säger: Det är det här jag är bra på, och jag känner mig trygg med CSC teamet. Vi har samma vision och jag har arbetat mycket med barn och musik, och nya sånger rinner till hela tiden.
                                 
                                 
                                     
Igår var teamet i Buntharik på ett läger med 30 ungdomar ifrån riskzonen. Ungarna storgillade Art & Jom’s sånger och deras ’stories’. Båda kommer från bakgrunden att ha övergetts av sina föräldrar när de var små och vet vad de talar om.
Kram Anna