27 oktober 2016

Så enkelt och så allvarligt!


Hur bygger man sitt hus så att det står kvar när stormarna rasar eller när allt som kan skakas, skakar.

Många av er som läser det här har hört mig predika eller dela runt detta ämnet i många församlingar.

Ända sedan i mars i år har jag tuggat på en del av bergspredikan och speciellt delen där Jesus undervisar om att älska dina fiender.

Vem är mina fiender. Självklart är det satan och hans kompisar. Men vem mer. När jag ’grunnat’(bohuslänska) på detta landar jag i att det är dom som mitt hjärta, mina känslor uppfattar eller indentifierar som fiender, även om det bara är en lögn eller en fantasi, och inte en verklighet från den andres perspektiv. Eller inte har någon relevans i andras ögon. Men hjärtat mitt tror så.

Det damp ner ett ord en dag i mars månad, när jag stod i duschen och höll på att förbereda mig för en predikan i mitt huvud och hjärta som jag skulle ha på mitt besök i en församling i CM strax därefter, så satte det igång ett sökande av vad Gud egentligen menar med Att älska sina fiender och vad det har för konsekvenser om vi väljer att inte efterfölja Jesu praktiska levnadsråd i Bergspredikan.

Nerladdningen som kom i duschen var: ’’Every battle is about GRACE’’ – will you keep GRACE or loose GRACE? Varje strid eller kamp som jag har att utkämpa i mitt liv, handlar om: Kommer nåden att fortsätta vara beskyddet för mitt hjärta eller inte? Eller kommer nåden att förbytas mot oförsonlighet, bitterhet som inte kan leva ett liv tillsammas med nåd. De båda går inte ihop. Jag har ett val att göra vid varje kamp. Jag började meditera på detta och kom fram till att Gud har rätt—som vanligt!
Ordet som blev levande för mig då var : Matt 5:43-48 och Lukas 6:27-36. Jag älskar Matt kap 5 - 7. Att Jesus avslutar sin undervisning med att säga: Om ni hör och gör enligt dessa mina ord...(7:24) men alla dem som hör men inte gör enligt dessa mina ord... han liknar en oförståndig man som byggde sitt hus på sand (7:26).
                                                

En summering av dessa låter så här: MEN jag säger er:
-Älska dina fiender.
-Välsigna dem som förbannar dig.
-Gör gott mot den som hatar dig.
-Be för den som utnyttjar dig och förföljer dig.
-var fullkomlig(Lukas 6:36 Barmhärtig) så som din Far är fullkomlig/barmhärtig.

 Då är ni den Högstes barn, för han är god mot de otacksamma och onda.
I varje mening är en jätteutmaning. Och i den tid vi lever i där kärlekslösheten och  laglösheten växer, står vi dagligen i situationer där vi måste välja antingen eller. Våra hjärtan kommer att avslöja vad vårt val är även om vi försöker att hålla det hemligt. För ut från vårt hjärta flödar livets källa och vår mun och våra gärnigar kommer att avslöja vårt val. Jag tror att Gud inte bara vill utmana mig utan hjälpa sin församling att förstå att vi står inför val dagligen- väljer vi nåd, förlåtelse, kärlek, barmhärtighet ELLER väljer vi oförsonlighet, dom, bitterhet . Och det har enorma konsekvenser: Huset, mitt liv: står eller rasar, när stormen kommer och den kommer för eller senare. Så enkelt och så allvarligt är det.

Med detta säger jag inte att jag har nått målet i denna frågan. Utmaningarna ser ut att bli allt större med åren. Men vi har lärt oss en del under vägen. Och för varje gång vi vågar lägga ner vår rätt så får vi bevis för att Far är trofast och god.
Det är så mycket mer som händer i detta mysterium mellan nåd och lag eller nåd och dom. Jakob skriver så tydligt om detta mysterium: Ty domen skall utan barmhärtig drabba den som inte visat barmhärtighet. Men barmhärtigheten triumferar över domen.
Anna