29 september 2019

Guds Rikets representanter för barnen

                                               
Varför talar Jesus så mycket om barnen? För att de viktiga. Även de små som är födda i kulturer där allt är tillåtet, under ytan.


Barnen är viktiga för Gud och för oss som representerar honom härnere. Om de inte är viktiga för oss representerar vi vårt rike väldigt dåligt. Därför talade Jesus mycket om de små. Vad helst du gör för en av dessa mina minsta….. eller inte gör,,,, det gör du inte heller för mig.  OUCH!

Jag har jobbat med de små nu i snart 50 år i olika former och jag brinner ännu. Vi har haft en god gudstjänst idag. Trycket ökar i vår lilla lokal. Idag var vi 35 personer med de små för vi räknar dem också om inte annat är de rätt ljudliga. Om alla kommer är vi nu 50 pers räknade jag idag. Församlingen är 9 månader. Ibland får man tacka Gud att inte alla kommer på en gång. Vår tröskel är låg och fler och fler hittar in som behöver hitta HEM.

Ingvar och jag hade chans att varva ner i eftermiddag. Tog en kopp kaffe och tupplur (Ingvars tradition sedan barnsben på söndag em. Smile!) Så plingar det in ett meddelande från Rose: Det är något allvarligt, jag ringer dig om 10 minuter. Hon har precis kommit hem från centrat. För att göra det kort, fick hon besök av en släkting till vår sista lilla skyddsling på 4 år. Kommer från samma by. Det är 3-4 kanske fler små barn till som utsatts för övergrepp i samma by av samma man. Sjukhuset vet, polisen vet men skyddar personen. 
                                            
De är så små att de inte kan vittna. Myndigheterna kräver ett verbalt vittnesbörd av de små. Här har barns rättigheter inte nått till lokala myndigheterna och vår drottning Sylvias Barnahus hade verkligen behövts här i Ubon.
Psalm 82 är en märklig psalm. Gud står i gudaförsamlingen, mitt ibland gudarna håller Han dom.: Hur länge ska ni döma orätt och vara partiska för de ogudaktiga? Skipa rätt åt den fattige och faderlöse, låt den betryckte och utblottade få rättvisa……Befria den fattige och nödställde. Rädda honom från de ogudaktiges hand. Grip in Gud, håll dom över jorden, ty alla hednafolk är din egendom.   

Många gånger har vi ropat denna bönen över de små när vi processat dem genom rätts systemen till domslut. Och vi har sett Guds hand över dessa fall. Nu ber vi igen. Och om mycket visdom. Vi vet att en pedofil redan är dömd av ordet, till och med i nya testamentet Matt 18. Men är vi tysta blir offren fler. Det är Guds hjärta och mitt att beskydda de små! 

Är det ditt hjärta också?
Anna