10 november 2019

Kan inte tiga......

Jag gillar att koppla ihop Guds tilltal och människors tilltal. Ibland stämmer de. Ibland inte. Härom natten kom Apg 4:20 som ett tilltal till mig. Vi för vår del kan inte tiga med vad vi har sett och hört. Och jag tog emot det som en pesonlig hälsning till mig. Här finns ett A-B-C:

A) Vi tiger inte om vad Bibel berättar. Om både vad människor i GT och NT upplevde av Guds handlande och om Guds direkta tilltal till dem. Det står skivit och Guds ord är mäktigt.
B) Jag tiger inte om vad jag själv har sett och hört. Om vad Gud göra och säger i och runt mig. Guds handlande och tilltal ger mig ett levande vittnesbörd.
C) Jag tiger inte om vad mina medmänniskor upplever. Om de nykristnas vittnesbörd. Ger vi plats till de nykristnas (babys) vittnesbörd om vad Gud gjort i dem?

Kära pastors och missionärs kollega, det är så lätt att med åren stanna på A. Vi har 100% rätt teologi, men längst vägen har vi tappat B och C 

En person vittnade idag i kyrkan Streams of Grace om hur hon haft det jobbigt men Gud styrkt henne mitt i natten. Hon kände Guds tilltal och … en ”varm kram”. Först trodde hon att det var hennes son som kramade henne ... i sömnen. Men det var det inte. Hon blev styrkt av Guds närvaro, så hon grät av tacksamhet. Hon grät också när hon berättade det i kyrkan.

En man har sagt: 

Jag har "tuggat" på dessa ord. Ja, det är sant att vi troende kan ha problem, men problemen är inte vår Herre. Så sanningen är:
 Ha en välsignad vecka. Ingvar (Fred)