10 augusti 2020

... vandra bland folket.

Som missionär lever man i 2 världar. Missionsfältet och i sitt hemland. Viktigt är att dessa 2 världar inte ”ligger i krig” med varandra utan att vi känner oss hemma i båda. Vi uppskattar så att Gud ledde oss 1 okt 2013 att flytta till Ubon-Pakse. Det är en enormt tuff pionjärplats. Även Thai som som flyttar från andra delar av Thailand till Isaan kämpar.

Jag känna mig verkligen hemma både i Sverige och i Ubon-Pakse. Det är inte platsen, huset eller sakerna som gör att man känner sig hemma. Viktigast är att man är i Guds vilja. Då är man i sanning hemma.  

Jag kom hem till Bleket i onsdags kväll. Saknar Anna. Träffar släkt, vänner och församlingar. Hade en bra gudstjänst i Betel idag. 

                           

En man i en luftbalong inser att han kommit vilse. Han minskade höjden fick syn på en kvinna nere på marken, sänkte sig ytterligare och ropade till henne. ”Ursäkta kan du hjälpa mig. Jag vet inte var jag är”.

Kvinnan svarade; ”Du är i en varmluftbalong cirka 30 fot över havet på 57.41.47 grader nordlig bredd och 17.12.47 grader östlig längd.

Kvinnan fortsatte: ”Du måste vara en chef. Du vet inte var du är. Du har stigit i höjderna genom att va uppblåst. Du är vilse och förväntar dig att folk under dig skall lösa dina probelm”.

Denna storyn är kanske lite ”tillfixad”… men ändå talar den till oss. Det är så lätt att komma in i sin egen lilla värld och tappa fotfästet. 

Ja vi vill vara en del av Gud rike både här och där lika. Vandrar på jorden … med folket. Vi tillhör varande. Belonging behövs idag. Denna barnsång är talande:  

https://www.youtube.com/watch?v=mPTdfOw56Ms

Ser framemot att möta er alla under dessa veckor fram till 6 okt och berätta vad Gud gör bland folket i Ubon-Pakse. 

Ingvar (Fred) 0767 918182