04 februari 2022

Goda rötter - i ED

Jag är nu 5 dagar i Ed. Varje gång jag kommer hit blir jag så tacksam för mina välsignade rötter. 

       

Låt mig berätta några saker om mina första 18 levnadsår. Goa rötter välsignar - hela livet. 

Jag föddes på Bäckefors Sjukhus, mitt i Dalsland.  Mina första 16 år var på en liten ort som kallas Gesäter, 19 km söder om Ed. Där bodde vi ... mitt i en 3vägskorsning. Pappa och mamma drev en lanthandel.


Min första skola i Gesäter. 


När jag var 8 år var det tältmöte några 3-4 km från norska gränsen. Pappa frågade mig en kväll: "Är det din tur i kväll att lämna ditt liv till Jesus?" Jag svara JA och gick fram för förbön. Här, mitt i skogen börjar jag min kristna vandring. (Då var det här in öppen plats.)

Vi flyttade till Ed när jag var 16 år. 

Så åkte jag idag tillbaka till Ed över Rölanda och besökte kyrkogården. Tacksam för allt gott min pappa, min mamma och min svärmor Inez gav oss. 


Mitt första sommarjobb fick jag när jag var 16 år på Dals-Eds kommun. 

               

Jag har idag åkt runt med stor tacksamhet för min barn-ungdom. GODA RÖTTER  - varar hela livet.

Nu dessa 5 dagar möter jag människor i samhället, i hemmen och i Equmeniakyrkan och i Pingstkyrkan. Uppskattar allas brinnande glöd för pionjärmission på onådda platser. 

Detta är min utsikt dessa 5 dagar från mitt rum i Pingstkyrkan ut över Lilla Lee. 


Tack kära EDs bor för goda rötter, men också för delaktighet i pionjär-missions-arbetet i Ubon-Pakse som räddar och upprättar liv. 

Ingvar (Fred)